Snarveier:
Om Returkraft

Konseptfase godt i gang!

Skrevet av:
Publisert:
25.11.2025
Ketil Bergmann - Prosjektleder CCS

Siden 2018 har vi jobbet med å bygge kompetanse om karbonfangst og -lagring (CCS) for å se på hvilke muligheter dette kan gi til å redusere klimagassutslipp ved anlegget. Vi har nå gått videre fra mulighetsstudie og kommet godt i gang med konseptstudie!

Overordnet prosjektplan

Med godkjenning fra eierne til å gå inn i konseptfasen kunne vi søke støtte hos Enova, noe vi fikk innvilget 1.mars. Enova er en organisasjon som arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Støtten fra dem var en forutsetning for å kunne sette i gang med konseptfasen!

I konseptfasen jobber vi videre med alle delene av verdikjeden for karbonfangst og lagring, for å videreutvikle funn og løsninger fra mulighetsstudiet. Se verdikjeden inndelt i fem ledd:

Verdikjeden

Det vi har begynt å jobbe med er ledd 1 i forhold til tomten, hvor vi har gjort geologiske og miljøbiologiske undersøkelser på 2 utvalgte lokasjoner. Dette har vi gjort for å få frem en kostnad for å klargjøre tomten for bygging av fangstanlegget. Undersøkelsen viste oss at begge tomtene er egnet, både til en fornuftig kostnad og uten noen uforutsette overraskelser.

I mulighetsstudie ble det gjort teknoøkonomiske undersøkelser som resulterte i valg av teknologi for fangstanlegget, nemlig Aminteknologi. Disse resultatene samt undersøkelser av tomten vil inngå i et designdokument, som vil være et konkurransegrunnlag når vi skal velge teknologileverandør avfangstanlegget.

På mellomlagring har vi også gjennomført en mulighetsstudie og prosjektert en teknisk løsning for mellomlagring hos Circle K i Kolsdalen. Der har vi både gjort risiko og spredningsanalyser som viser at lokasjonen fungerer og vi har prosjektert en teknisk løsning hvor vi har plass til både lagertanker og lossestasjon for biler.

Tidligere har vi sett på en løsning i ledd 2 hvor elektrisk tankbil kom mest fordelaktig ut som transport til mellomlagring. Nå som vi har endt på mellomlagring hos Circle K ser vi også på en rørledningsløsning som vil kunne påvirke omfanget av byggeprosessene. En slik løsning vil også redusere all trafikk, hindre billossing og medføre direkte tilførsel til flytendegjøringsanlegg(kommer i gassform), før den pumpes inn på tankene som videresendes fra terminal. Resultatene fra rørledningsstudien vil være det siste som gjenstår før designdokumentet blir ferdigstilt.

Vi modner prosjektet sakte frem og sitter potensielt klar med alt vi trenger neste halvår for å kunne sette i gang med konkurranse blant teknologileverandørene. Dette vil først igangsettes når det er riktig i forholdtil foreliggende rammevilkår. Støtten fra Enova til konseptstudie er gjeldendefrem til mars 2027, så med dette er vi godt i rute i henhold til prosjektplanen. Kanskje vil neste års statsbudsjett gi oss mulighet til å tråkke på gasspedalen for fullt?